تبیین مدل مدیریت نظام مند پیامبر اعظم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور مرکز - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده سید حسین تقوی
- استاد راهنما مجتبی رفیعی
- سال انتشار 1392
چکیده
امروزه مدیریت نظام مند پدیده ای نوین محسوب می گردد و نقش موثری در پیشرفت مادی و معنوی کشورها ایفا می کند به ویژه اگر این نظام مندی مدلی بر گرفته شده از سنت و سیره پیامبر اکرم باشد زیرا وی بر ادیان و حکومت های زمان خود در مدت کوتاه غالب شد و به سرعت در جهان پیش رفت و از ملت پراکنده و پریشان عرب ملتی واحد و فرمان بردار پدید آورد در این تحقیق جریان مدیریت نظام مند رسول اعظم به بحث و بررسی گذارده شده است هدف کلی این پژوهش شناسایی و تبیین مدل مدیریت نظام مند پیامبر اعظم? و همچنین تعیین شاخص های نظام مندی در مقایسه با مدیریت سیستماتیک است از نظر روش تاریخی و کتابخانه ای است که پس از جمع آوری مطالب به تجزیه و تحلیل کیفی پرداخته ام و نتایج حاصل از این تحقیق را که از روش مقایسه ای و تطبیقی استفاده نموده ام نشان می دهد که مدیریت نظام مند پیامبر اعظم? و شاخص های نظام مندی کاملاً در تاریخ و حدیث قابل اصطیاد است یعنی مولفه هایی چون تحول، تکامل، تعادل، نظم، نوآوری ، هماهنگی، انعطاف، اطلاعات و کارایی در مدیریت پیامبر اعظم مشهود است اما مضافاً بر موارد فوق ویژگی های منحصر به فردی در مدیریت پیامبر دیده می شود که در مدیریت نوین و سیستماتیک وجود ندارد و همین موارد از اموری است که جایگاه مدیریت نبوی را در بین سایر مدلها برتری بخشیده و آنها عبارت است از خدا باوری، عدالت محوری، ظلم ستیزی، تبعیض زدایی، رعایت مصالح عمومی و مشارکت مردمی، از این رو روش آن بزرگوار برای جوامع و نظام اسلامی مدلی است که می تواند در رفع مشکلات و بحران های موجود در مدیریت جهان اسلام و کشورهای اسلامی کاربرد عملیاتی و موثری داشته باشد.
منابع مشابه
محبوبیّت پیامبر اعظم(ص)
محبّت بدون معرفت به دست نمیآید. همان طوری که اطاعت بدون محبّت امکان پذیر نیست. محبّت محور تعلیم و تربیت است و حق تعالی معیار محبّت را اطاعت از رسول خدا نبی مکرّم اسلام قرار داده است. محبّت حبیب الله و پیروی او، انسان را محبوب خدا میکند. اگر نور معرفت بر دل بتابد، بیدرنگ نسیم محبّت در آن وزیدن آغاز میکند و اگر فرشتگان، با کثرت عبادت خسته نمیشوند، انسانها را نیز چنین تواند بود که انس با عبادت، در ...
متن کاملشیوههای تبلیغی پیامبر اعظم(ص)
مهمترین عامل پایداری قدرتهای خودکامه در طول تاریخ، تبلیغات شیطانی و مخرّب بوده،ولی اساس تبلیغ انبیاء عظام(ع) در جهت سازندگی انسان قرار داشته است. امّا تبلیغ نیز بدون داشتن شیوههای مناسب و کارآمد، امکان پذیر نیست. برای اطمینان از کاربرد شیوههای تبلیغی با توجه به ظرافت و حساسیت هنر تبلیغ، باید به عنصر وحی تمسک جست. دستیابی به روشهای تبلیغاتی پیامبر اعظم(ص) مظهر و ناطق وح...
متن کاملطبری : راوی سفر پیامبر اعظم ( ص ) به شهرآرمانی { بازتاب سیمای پیامبر اعظم ( ص ) درادبیات آرمانشهری}
ادبیات آرمانشهری، از گونه های کهن و پرسابقه در ادبیات جهان است که در ادبفارسی نیز نمودهای متفاوتی دارد . یکی از کهن ترین متون فارسی که در این طبقه بندیجای می گیرد، ترجمة تفسیر طبری است که داستان شهری را روایت می کند که قوم هدایتشده ای از بنی اسرائیل در آن زندگی می کنند و پیامبر ( ص ) – در بازگشت از معراج و بههدایت جبرئیل - به آن گام می گذارد و طبری، در گفتگوی پیامبر با مردم آن، به توصیف آنشهر ن...
متن کاملقرآن و حاکمیت پیامبر اعظم (ص)
آیات ناظر به نقش و رسالت پیامبر اعظم درجامعه به چند دسته تقسیم مى شود: 1ـ آیات اطاعت. 2ـ آیات اولویت. 3ـ آیات حکم. 4ـ آیات محوریت. 5ـ آیات ایمان به تشریع پیامبر. از مجموع این آیات استفاده مى شود که رسالت و نقش پیامبر تنها در امور اخروى محدود نمى شود بلکه در زندگى اجتماعى نیز جایگاه مهم دارد و کسانى که در صدد توجیه این آیات بر آمده و مى پندارند که رسالت پیامبر تنها دعوت به سوى آخرت بوده است فهم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور مرکز - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023